Pada
zaman pemerintahan British Bahasa Melayu hanyalah menjadi bahasa penghantar
utama di sekolah-sekolah vernakular Melayu. Sekolah - sekolah vernakular bangsa
lain menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri. Perkara ini berlaku disebabkan
oleh dasar pecah dan perintah penjajah
British pada masa itu. Namun apabila
Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pelbagai usaha untuk memertabatkan bahasa
Melayu telah dilakukan oleh pembesar-pembesar Melayu pada masa itu. 1956 Penyata Razak telah dilaksanakan setelah diluluskan menjadi
Ordinan Pelajaran pada tahun 1957. Bahasa Melayu telah diberi hak keistimewaan
sebagai bahasa penghantar disemua sekolah. Bahasa Melayu telah menjadi alat
perpaduan kebangsaan dan alat komunikasi pelbagai kumpulan etnik,i dialek serta
bahasa. Menurut Penyata Razak (1956 ) juga bertujuan untuk mewujudkan sebuah
rakyat bersatu-padu melalui sistem persekolahan yang menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa
penghantar yang utama. Pernyataan ini disemak oleh sebuah jawatankuasa yang
diketuai oleh Abdul Rahman Taib, beliau merupakan Menteri Pelajaran pada masa
itu dan jawatankuasa itu telah mengeluarkan Laporan Rahman Taib ( 1960 ).
2.Fungsi
Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Penghantar di Sekolah
Dasar
bahasa pendidikan Malaysia iaitu, peranan bahasa Melayu menjadi bahasa
penghantar utama bagi semua system pendidikan formal peringkat sekolah rendah
kebangsaan, menengah, dan pengajian tinggi. Pengiktirafan ini telah
diwartakan dalam akta pendidikan 1961.
Selain itu, peranan dan status bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar
pendidikan terutamanya diinstitusi-institusi pendidikan tinggi swasta mengalami
perubahan atau penambahbaikan apabila pihak Parlimen Malaysia meluluskan Akta
Pendidikan 1996. Berpaksikan Seksyen 2 dalam Akta 1996, dapat ditafsirkan
bahawa bahasa kebangsaan dapat dijadikan bahasa penghantar di semua
institusi pendidikan dalam system
pendidikan kebangsaan. Namun demikian , menurut Seksyen 17 (1) menteri diberi
peruntukan kuasa untuk mengecualikan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa
penghantar disesebuah
institusi
pendidikan. Peruntukan tersebut secara jelas memastikan bahawa peranan dan
status bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar telah mengalami perubahan yang
positif dan dinamik.
2.1 Bahasa
Melayu Sebagai Alat Perpaduan Rakyat Malaysia
Bahasa
Melayu telah menjadi alat penyatuan masyarakat di Malaysia dengan menggunakan
bahasa penghantar utama yang sama. Semua kaum di Malaysia menggunakan Bahasa
Melayu sebagai bahasa penghantar utama di sekolah-sekolah malah institusi-instusi pengajian tinggi juga
menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar utama mereka.pengajian
tinggi. Bagi merealisasikan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan
agen perpaduan negara, Penyata Razak dijadikan sebagai asas Ordinan Pelajaran
1957. Menurut penyata itu, bahasa dan pendidikan dapat digunakan sebagai alat
untuk meningkatkan persefahaman perpaduan kebangsaan antara penduduk yang
berbilang kaum. Garvin dan Mathiot (1968
) menyatakan bahawa fungsi simbolik sesuatu bahasa stendart ialah fungsi
penyatuan Bahasa boleh menjadi alat yang mengbhubungkan semua dialek dengan
satu bahasa yang sama. Bahasa penghantar utama yang sama di sekolah-sekolah
juga akan merialisasikan hasrat Negara yang ingin mewujudkan satu bangsa yang
dinamakan bangsa Malaysia. Kesefahaman di dalam politik dan agama sahaja tidak
memadai untuk sesebuah Negara menyatupadukan rakyatnya. Bahasa adalah alat yang
terbaik untuk menyatupadukan rakyat sesebuah Negara kerana bahasa merupakan
alat untuk melahirkan pendapat dan fikiran. Kerana itulah, bahasa penghantar yang sama di
seluruh sekolah di sesebuah Negara mampu untuk menyatupadukan rakyatnya.
2.2 Bahasa
Melayu Sebagai Bahasa Ilmu
Bahasa
Melayu telah menjadi bahasa ilmiah dan
bahasa ilmu sejak zaman kesultanan Melayu lagi. Bahasa Melayu menjadi bahasa
penghantar antara pedagang-pedagang di Tanah Melayu pada waktu itu. Nilai dan
taraf bahasa Melayu mengalami penurunan di zaman pemerintahan British. Setelah
negara Malaysia mencapai kemerdekaan bahasa Melayu telah diangkat menjadi
bahasa Kebangsaan dan seterusnya sebagai bahasa ilmu yang dituturkan oleh
cerdik pandai bemula dari sekolah kebangsaan, sekolah menengah serta
institusi-institusi pengajian tinggi. Dasar bahasa Kebangsaan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa
penghantar utama bagi semua sekolah bermula dari peringkat sekolah rendah
kebangsaan,
menengah dan pengajian tinggi
telah meningkatkan taraf bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.
Pengiktirafan ini telah diwartakan dalam Akta Pendidikan 1961.
2.3 Bahasa
Melayu Sebagai Bahasa Komunikasi
Bahasa
merupakan alat perhubungan bagi manusia menyampaikan perasaan atau pemikiran
dalam bentuk tulisan, lisan atau isyarat. Negara Malaysia yang mempunyai
berbilang bangsa dapat disatukan dengan menggunakan bahasa komunikasi yang
dapat difahami oleh semua masyarakat. Bahasa komunikasi yang dapat difahami
oleh semua masyarakat amat penting bagi mengutarakan sesuatu idea. Setiap idea
perlu disampaikan dalam bentuk yang gramatis serta berkualiti untuk diterima
dan diguna pakai di dalam masyarakat. Jelaslah, bahasa komunikasi yang satu
amat penting dan akan dapat mempertingkatkan hubungan dan menambah kualiti
komunikasi antara satu sama lain.
3. Kepentingan
Bahasa Melayu Dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan
Dalam
mengejar arus globalisasi masa kini, elemen yang membantu kepada agenda pembinaan negara bangsa ini
ialah sistem pendidikan yang menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa
penghantarnya ( Abu Hassan Othman, 1997 ). Hasrat negara untuk membentuk sebuah negara bangsa akan terlaksana dengan
pembinaan sekolah- sekolah yang dapat menyatukan kaum-kaum di Malaysia.
3.1 Kepentingan
Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Lingua Franca
Bahasa
Melayu ialah lingua franca di rantau Melayu dan Indonesia. Dalam kitab Sejarah Melayu menceritakan para
pedagang berusaha untuk mempelajari serta menguasai bahasa Melayu bagi
memudahkan mereka berkomunikasi dengan pemimpin dan masyarakat di Tanah Melayu
untuk berdagang. Melalui penelitian dan kajian yang terperinci, bahasa Melayu
telah diterima sebagai lingua franca atau bahasa komunikasi utama sejak lima
abad yang lalu iaitu zaman kesultanan Melayu Melaka pada abad ke – 15 lagi.
Bahasa ini digunakan secara meluas dalam bidang perdagangan dan hubungan
diplomatic. Hasnah Hussin dan Mardiana Nordin ( 2007 ), Melaka berperanan
sebagai pusat pengembangan bahasa, kebudayaan, dan kesusasteraan. Tiada bahasa
lain yang dapat menandingi taraf bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi yang luas di rantau ini. Pada ketika itu bahasa Melayu dapat difahami
oleh pelbagai kaum termasuk penjajah British, Portugis dan Belanda.
Surat-surat
rasmi dan dokumen perjanjian turut menggunakan bahasa Melayu sebagai dengan
menggunakkan tulisan jawi.
Dokumen-dokumen berkenaan undang-undang tubuh negeri-negeri Melayu juga
menggunakkan bahasa Melayu dan ditulis menggunakkan tulisan jawi. perdagangan
dan hubungan diplomatic.
3.2 Kepentingan
Bahasa Melayu Sebagai Simbol Permuafakatan Antara Etnik
Bahasa
Melayu yang telah digunakan sebagai bahasa rasmi dan perbualan harian, sebagai
bahasa komunikasi, dan bahasa persuratan
maka telah dipersetujui dan disepakati oleh peminpin pelbagai kaum di Negara ini agar
bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan bagi Persekutuan Malaysia yang telah
mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Permuafakatan pelbagai kaum ini dirakam
dalam bentuk dokumen tertinggi dan luhur iaitu Perlembagaan Negara seperti yang
termaktub dalam Perkara 152, para 1 sebagai bahasa bagi Persekutuan Tanah
Melayu atau Malaysia yang merdeka.
3.3 Kepentingan
Bahasa Melayu Sebagai Wahana Perpaduan
Menurut
Penyata Razak (1957 ), bahasa dan pendidikan dapat digunakan sebagai alat untuk
meningkatkan persefahaman perpaduan kebangsaan antara penduduk yang berbilang kaum. Jelaslah bahawa bahasa
Melayu telah dijadikan alat perpaduan yang sangant penting kepada Negara
Malaysia yang berbilang bangsa. Perpaduan antara masyarakat Malaysia adalah
sangat penting bagi merealisasikan hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia yang
ingin menjadikan system pendidikan Malaysia menyamai taraf pendidikan dunia.
Tanpa perpaduan juga Negara akan kucar- kacir dan paling ditakuti akan
memusnahkan sebuah Negara yang sememangnya aman dan masyhur di seluruh dunia
dengan masyarakatnya yang bersatu walau berlainan bangsa, etnik, dan
kepercayaan. Masyarakat dunia telah mengetahui bahawa Negara Malaysia mempunyai tiga kaum utama iaitu, Melayu, Cina
dan India. Kaum Melayu merupakan
penduduk asal Malaysia serta menjadi kaum yang terbesar di Malaysia, iaitu melebihi
lima puluh peratus daripada keseluruhan masyarakat di Malaysia. Kerana itulah
juga, bahasa melayu telah dipilih berdasarkan kaum majority penduduk. Negara Malaysia telah
mewajibkan seluruh penduduk Malaysia mengetahui bahasa Melayu dengan menjadikan
bahasa Melayu sebagai bahasa utama dalam konteks hubungan antara kaum. Garvin
dan Mathiot ( 1968 ) menyatakan, bahawa fungsi simbolik sesuatu bahasa standard
ialah fungsi penyatuan. Terbuktilah bahawa bahasa boleh bertindak sebagai alat
yang
menghubungkan penutur - penutur yang menuturkan berbagai – bagai dialek bahasa
yang sama, dan dengan sedemikian dapat menyatukan mereka ke dalam satu
masyarakat bahasa. Ini akan dapat merealisasikan hasrat Negara yang mahu
mewujudkan satu bangsa yang dinamakan
bangsa Malaysia.
4. Kesimpulan
Kesimpulannya,
bahasa Malaysia telah mencapai tahap kegemilangannya sejak zaman kesultanan
Melayu Melaka hingga menjadi lingua franca dan bahasa ilmu kerana Bbahasa
Malaysia mudah untuk dituturkan berbanding dengan bahasa yang lain di samping
ciri-ciri yang keterbukaan yang terdapat dalam bahasa Melayu itu sendiri.
Bahasa Melayu juga sentiasa dapat menerima pengaruh bahasa – bahasa yang lain
dan menyebabkan bahasa Melayu dapat berkembang dengan pesat dan menjadi lingua
franca di kepulauan Melayu pada masa itu. Setelah Negara Malaysia mencapai
kemerdekaan bahasa Melayu telah diberi keutamaan untuk menjadi bahasa rasmi
atau bahasa kebangsaan Negara yang sememangnya telah menaikkan taraf dan nilai
bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar utama di sekolah – sekolah rendah
kebangsaan, sekolah menengah serta
institusi – institusi pengajian tinggi di Malaysia. Bahasa Melayu juga
telah dijadikan alat perpaduan yang terpenting di dalam system pendidikan
Melayu. Bahasa Melayu juga telah menjadi bahasa komunikasi utama bagi
masyarakat Malaysia seterusnya telah menjadikan bahasa Malaysia sebagai bahasa
ilmu. Kita sebagai rakyat Malaysia perlulah berusaha untuk memelihara serta
memertabatkan bahasa Melayu sehingga ke tahap
antarabangsa.
How to play with PayPal at casino sites
ReplyDeleteWe recommend gambling 광주 출장안마 online for all types of casino players. We have created a 속초 출장안마 gambling site that is completely 김해 출장샵 safe and secure. We also Deposit Options: Bitcoin, USD, EUR, DRL, US, LEX, AUD, CZRPayPal 고양 출장마사지 · Rafabet · Casino.eu · Online 서귀포 출장샵 Casino